De beste social media kanalen voor jouw webshop én content ideeën

Door: Loïs Moolenaar

Zie je door de social media bomen het bos niet meer? Het lijkt tegenwoordig wel of je 24/7 overal online moet zijn. Maar op welke social media kanalen moet je nu echt zichtbaar zijn als webshop? En wat moet je daar dan precies plaatsen? Zonder er eerst omheen te draaien en in de laatste alinea antwoord te geven, geef ik je nu vast antwoord. Als social media specialist wil ik je in ieder geval aanraden: LEES ALLES. Maar goed, ik ben ook niet gek, lees dus vooral wat je wil. Ik zal de tekst behapbaar maken voor je. Dus antwoord op de hamvraag: Op welke social media kanalen moet je zichtbaar zijn als webshop? Dat zijn Instagram, Pinterest en TikTok. LinkedIn en Facebook kunnen ook nog interessant zijn, maar dat hangt ervan af. Dat zal ik verder met je delen in deze blog.

Waarom Instagram, Pinterest en TikTok?

Facebook is organisch een beetje ‘dead’. Met advertenties werkt Facebook (en Instagram) overigens wel enorm goed. LinkedIn verleent zich goed voor jou ‘de ondernemer zelve’: deel je verhalen, struikelblokken en overwinningen, maar deel hier niet je nieuwste collectie, dat interesseert daar niemand. Je kunt hier wel delen wat het je heeft gekost om deze nieuwe collectie te lanceren, zoals: energie, budget compleet erdoorheen, taken uitbesteed aan specialisten, nieuwe medewerkers die een handje helpen, etc. 

Instagram, TikTok en Pinterest verlenen zich enorm goed voor de promotie van de producten. Hier kan je met gemak een foto van je nieuwe collectie plaatsen, zonder dat mensen er ‘moe’ van worden. Wel moet je uitkijken dat je niet te veel communiceert vanuit: KOOP MIJ, BESTEL DIT, enzovoorts. Organisch social media (groeien zonder advertenties) richt zich voornamelijk op het bouwen van een community. Mensen willen ergens bij horen, ze vinden jouw merk en producten tof. Zet je content daarop in. Vergeet uiteraard ook niet je producten te plaatsen, want dat is immers waar het om ook om draait. Creëer een gevoel dat je volgers krijgen van jouw merk. Dit gevoel creëer je door het verhaal van je merk over te brengen. Als je dat niet doet, dan ben je zoals de rest al is en op die manier ga je bar weinig verkopen.

Wat moet ik dan plaatsen op Instagram, TikTok, Pinterest en LinkedIn?

Ik zal er geen heel verhaal ervan maken. Ik ga hier 3 ideeën met je delen per platform. Sla die ideeën op, screenshot, copy-paste, het maakt mij niet uit, maar bewaar ze voor later! Of liever: NU! Begin NU! Wat houdt je tegen?

Instagram:

  • Een mooie sfeerfoto van je product (dus geen foto’s met een witte achtergrond die op je webshop staan).
  • Een inpakvideo (time lapse video) waarin je een bestelling inpakt op Instagram Reels.
  • Een foto met een model erbij. Kun je geen modellen of mensen vinden die op de foto willen met je product, ga dan op zoek naar (micro)influencers die dit gratis voor je doen in ruil voor korting of een gratis product.

TikTok:

  • Inpakvideo (zie hierboven).
  • Unboxing video. Laat een vaste klant of model een pakketje unboxen voor de camera.
  • Laat de top 3 best lopende producten zien op beeld. Kom zelf in beeld, dat maakt het gelijk persoonlijker.

Pinterest:

  • Sfeerbeelden.
  • Een klein filmpje met alleen de producten, stopmotion video’s bijvoorbeeld.
  • Foto’s met modellen (zie kopje Instagram nr. 3).

LinkedIn:

  • Ondernemersles.
  • Verhaal over vallen en opstaan.
  • Waarom je de stap hebt gemaakt om een webshop te beginnen.

Elk platform vraagt dus om een andere aanpak, maaaar veel content ideeën overlappen elkaar ook. De platformen zijn anders, maar hebben ook hun gelijkenissen. TikTok filmpjes kun je (meestal) doorzetten op Instagram Reels. Sfeerbeelden op Instagram kunnen ook weer op Pinterest en sommige inspirerende verhalen van LinkedIn kunnen ook op Instagram. Kijk dus van tevoren goed: past dit op dit platform of is dit beter voor een ander platform? Onthoud vooral: ga opvallen en doe het anders dan je concurrent. Je concurrenten checken voor inspiratie is niets mis mee, maar vergeet niet je authentieke zelf te zijn. Het ondernemen is dan het leukst en het werkt daarnaast ook het allerbest.

Hey, ik ben Loïs Moolenaar en ik ben organisch social media specialist. Ik help ondernemers die niet bang zijn om op te vallen aan meer omzet, klantenbinding en naamsbekendheid door middel van social media beheer & strategieën. Wil je nu meer weten of heb je vragen, check out my Instagram: @demarketingmoolenaar of check www.demarketingmoolenaar.nl.

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *