TikTok tips: zo zet je TikTok succesvol in voor jouw webshop

Door: Melisa Mermer van Melwear NL

TikTok, de app met ruim 1 miljard actieve gebruikers, is de snelst groeiende app van het afgelopen jaar. Misschien voor een aantal mensen een onbekend terrein, maar ik zal jullie op weg helpen. 

Melisa Mermer

Mijn naam is Melisa Mermer en ik heb een borduurbedrijf genaamd Melwear NL. Dit bedrijf heb ik opgericht in 2021 op mijn 20ste. Binnen een aantal maanden is mijn bedrijf internationaal gegaan dankzij sociale media. Maar hoe heb ik dit gedaan? 

Mijn bedrijf, Melwear NL, heeft binnen een aantal maanden 44.000 volgers bereikt met 2.2 miljoen views op één video. In een korte tijd hebben we wereldwijd duizenden bestellingen ontvangen. Spreken we hier van geluk? Of zou je hier ook zelf voor kunnen zorgen?

Nog even de TikTok basics

Voor de mensen die TikTok helemaal niet kennen: TikTok is een app waarbij je verschillende soorten video’s te zien krijgt. De video’s zijn meestal erg kort en met 1 swipe ga je al door naar de volgende video. Daarom is het erg verleidelijk om lang op de app te zitten. De app bepaalt wat jij te zien krijgt doordat ze weten waar je interesses liggen. TikTok bepaalt je interesses door jouw activiteit bij te houden. Als je een video ziet over koken, die je helemaal afkijkt, is de kans groot dat je vaker zulke video’s op je tijdlijn te zien krijgt. 

Eerst is het goed om te bepalen wat je doelgroep wordt. Bij mij is dat internationaal. Vandaar dat al mijn video’s in het Engels zijn. Mocht je je willen richten op de Nederlandse markt, dan zou ik je aanraden om de video’s in het Nederlands op te nemen. 

TikTok tips voor jouw webshop

TikTok werkt ook met een algoritme. Helaas weet niemand precies hoe je in het algoritme komt. Maar er zijn zeker een aantal tips die ik met jullie kan delen die hopelijk wel kunnen helpen om gezien te worden op de app. 

  1. Trends. Het zal je vast niet ontgaan zijn dat je een liedje op TikTok ineens heel vaak tegenkomt. De kans dat je in het algoritme komt, wordt groter als je gebruik maakt van trending muziek of challenges. Je kan de trends in de gaten houden en meedoen met de bijbehorende challenges.  
  2. Tekst in je video’s. Zodra er tekst in je video verwerkt is, vooral in het begin, zal dit de aandacht trekken van de kijkers en ervoor zorgen dat ze langer naar je video kijken. Hoe langer ze kijken, hoe meer kans je hebt dat je video door meer mensen wordt gezien. 
  3. Korte en meerdere clips. Korte en meerdere clips zorgen ook dat mensen de aandacht erbij houden en je video waarschijnlijk langer zullen bekijken.  
  4. Scherp beeld. Ook is het belangrijk dat je gebruik maakt van goed en scherp beeld. Je kan hiervoor gebruik maken van een goede lamp of zonlicht.  
  5. Relevante hashtags. Wat laat je zien in je video? Wat verkoop je? Stel dat je een video hebt gemaakt dat je je kaars uit de verpakking haalt en dit laat zien, dan kan je deze hashtags gebruiken: #unboxing #kaars #uniekekaars #cadeautip.  
  6. Content ideeën. Ideeën bedenken kan lastig zijn. Daarom heb ik er een paar op een rij gezet die je kan gebruiken. Storytimes; mijn best bekeken video is een storytime waarin ik vertel hoe mijn bedrijf gegroeid is (2.2 miljoen views). Het proces; mocht je items zelf maken, dan kan je laten zien hoe je dit doet. Voor mij is dat borduren. Mensen vinden het leuk om te zien hoe de sweaters gemaakt worden (680 duizend views). Inpakvideo; wat gebeurt er achter de schermen voordat je het pakketje verzendt? Wat voor extra’s doe je bij de bestellingen? Dit is ook een populair content idee (bij mij 45 duizend views). Gebruik van het product; hoe gebruik je het? Waar is het voor? (18 duizend views). 
  7. Live uitzendingen. Dit kan vanaf 1000 volgers. Hierdoor heb je direct contact met de mensen op TikTok. Je kan je product laten zien, erover vertellen of zelfs live het product inpakken.  
  8. Blijf posten! Je weet nooit exact welke video het goed doet. Soms worden video’s waar je hard aan hebt gewerkt, weinig bekeken. Maar het kan zo voorkomen dat een video, die je in een paar minuten hebt gefilmd, zo viraal kan gaan. Daarom is het belangrijk dat je blijft posten. Er is ook een optie om betaald je video’s te promoten. Tot nu toe heb ik daar zelf geen gebruik van gemaakt, maar dat is ook zeker een optie om gezien te worden. 

Wanneer op TikTok posten

Ook is het belangrijk dat je op het juiste moment je video post. Aan de hand van de activiteiten gaan we er ook vanuit dat de tijd waarop je post, invloed kan hebben op hoe goed je video wordt bekeken. De beste tijd om te posten is tussen 15.00u en 21.00u. De beste dagen om te posten zijn vrijdag en zaterdag. 

TikTok heeft een hele fijne optie om te zien wanneer je volgers het meest actief zijn. Hieronder kan je precies zien wanneer je volgers het meest actief zijn. Voor mij is het dus een goed moment om te posten om 16.00u.

Ga naar je profiel —> 3 streepjes rechtsboven —> Makerstools/Business Suite —> Analyses —> Volgers

Dit is hoe mijn bedrijf is gegroeid door TikTok. Ik hoop dat je wat aan mijn ervaring en tips gaat hebben. Bedankt voor het lezen en ik wens je veel succes! 

Benieuwd met welke video’s Melisa zo hard is gegroeid op TikTok? Bekijk de TikTok pagina van haar webshop @melwearnl

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *