Zo krijg je gratis bezoekers naar jouw webshop

Bloed, zweet en tranen heb je erin gestopt. Uren, weken of zelfs maanden heb je eraan gewerkt: jouw eigen plekje op het world wide web. Super enthousiast post je op social media over jouw toffe webshop, maar de bezoekers blijven uit. Of het is in ieder geval niet zo druk in jouw online shop als dat je gehoopt had. Terwijl je juist zoveel leuke producten of waardevolle content te bieden hebt. Herkenbaar? Kleine geruststelling: you’re not alone! Het internet staat zo bomvol met webshops en blogs dat het nu een heel stuk moeilijker is om jouw doelgroep te bereiken dan zo’n 7 jaar geleden. Zelfs op social media bereik je maar een klein percentage van jouw volgers. Tenzij je er een smak geld tegenaan gooit natuurlijk. Maar… dat kan gelukkig ook anders! Hieronder vind je 3 tips om gratis (jep, echt helemaal voor niks- nada-noppes) bezoekers naar jouw webshop te krijgen.

Teamwork

Cliché, maar waar: samen bereik je meer dan alleen! Ga dus op zoek naar partners waarmee jij samenwerkingen kunt aangaan. Heb je bijvoorbeeld een webshop met sieraden? Benader dan eens een kledingmerk dat qua stijl en doelgroep helemaal aansluit bij jouw shop. Zet samen een winactie op waarbij jullie volgers hun favoriete items in jullie webshops mogen uitzoeken. Of stel allebei een aantal producten uit jullie webshop beschikbaar en maak daar een mooie aanbieding van. Ook een leuk idee: werk samen met verschillende webshops om een exclusieve goodiebox samen te stellen. Benader een aantal toffe webshops die bij jouw merk passen (check het webshop overzicht eens) en vraag of zij een paar (kleine) producten beschikbaar willen stellen. Hier maak jij vervolgens een goodiebox van die je online aanbiedt in jouw webshop. Eén van de voorwaarden is dat alle deelnemende webshops de box op social media promoten waarbij je elkaar tagt, zodat je gebruik maakt van elkaars netwerk. Uiteraard maak je zelf ook uitgebreid reclame voor de deelnemende webshops. Win-win dus!

Interviews

Een andere manier om gratis bezoekers naar jouw website te krijgen is door jezelf te laten interviewen. Redacteuren en bloggers zijn altijd op zoek naar interessante content voor hun doelgroep. De grotere online platformen (maar ook “offline” magazines) hebben vaak vaste rubrieken waar telkens iemand anders geïnterviewd wordt. Kijk wat bij jou aansluit en geef jezelf op! Heb jij een bijzonder verhaal te vertellen? Stuur dan zelf een enthousiaste mail naar platformen die matchen met jouw verhaal. Ook zie je vaak interview oproepjes voorbijkomen in Facebook groepen als RuM (Roept u Maar) waar je op kunt reageren.

Naast jezelf laten interviewen kun je ook aanbieden om een gastblog artikel te schrijven voor een blog of (online) magazine dat aansluit bij jouw doelgroep. Schrijf over een onderwerp dat overlap heeft met de producten die je verkoopt. Heb jij bijvoorbeeld een webshop met haarverzorgingsproducten? Dan kun je een artikel schrijven met als onderwerp “3 tips voor de mooiste krullen”. Uiteraard wel met de voorwaarde dat er ook een linkje naar jouw webshop in of onderaan het artikel geplaatst wordt. Dat is dus meteen gratis reclame en dat betekent: meer bezoekers naar jouw website. Nog een voordeel: een link naar jouw webshop versterkt ook nog eens de linkwaarde van jouw website, wat goed is voor jouw positie in de zoekmachines!

Slim met SEO

Over die positie in de zoekmachines gesproken, dat is natuurlijk een hele belangrijke. Als jij bovenaan in Google staat op relevante trefwoorden waar jouw doelgroep op zoekt, trekt dit natuurlijk maandelijks een heleboel extra gratis bezoekers naar jouw website. Het is dan ook verstandig om bepaalde categorie pagina’s aan te maken waarop je jouw producten aanbiedt én een SEO proof tekst staat. Maar first things first: begin altijd eerst met een zoekwoordenonderzoek, bijvoorbeeld met de Keywordtool of Ubersuggest. Want het is natuurlijk wel belangrijk om te weten waar jouw doelgroep precies op zoekt. Heb je dat helder? Schrijf dan een uitgebreide, aantrekkelijke tekst waarin je de zoekwoorden regelmatig terug laat komen. Ook (vooraan) in de titel en in de meta description. De SEO tekst kun je onderaan op de categorie pagina plaatsen. Zo zien jouw nieuwe bezoekers (aka potentiële klanten!) jouw toffe producten als eerste als ze via Google op deze pagina komen.

Naast SEO proof categorie pagina’s kun je ook bloggen op jouw webshop. Deel bijvoorbeeld stylingtips als je kleding verkoopt en geef in blogartikelen antwoord op vragen die de doelgroep heeft. Maar let wel op: schrijf alles SEO proof! Het kost misschien wat tijd, maar het kan je zeker op de lange termijn wel een heleboel nieuwe gratis bezoekers opleveren!

Tot slot nog een kleine bonustip: zet een duidelijke link naar jouw webshop in je e-mail handtekening. Zeker als je vaak mailt levert deze kleine, simpele aanpassing je sowieso meer gratis bezoekers op!

Welke van deze tips pas jij al toe? Laat het weten in een reactie hieronder en plaats daarbij meteen een link naar jouw webshop. Wie weet levert het je nog meer gratis bezoekers op 😉

Volg De Webshop Club op Instagram @dewebshopclub

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *