Duidelijke doelgroep bepalen voor jouw webshop: zo doe je dat!

Of je nu aan de start staat van jouw webshop avontuur of al een tijdje je eigen webshop runt: het is altijd goed om eens kritisch te kijken naar jouw doelgroep. Voor wie zijn jouw producten nu precies? Wie is jouw ideale doelgroep? Het is belangrijk om hier (eigenlijk al voordat je aan jouw webshop begint) goed over na te denken. Als jouw producten namelijk ‘voor iedereen’ zijn, zijn ze eigenlijk voor niemand. Je richt je dan niet specifiek op een bepaalde doelgroep, met als gevolg dat niemand zich dan écht aangesproken voelt door jouw webshop. En dat moeten we natuurlijk niet hebben! Daarom lees je in dit artikel hoe je de doelgroep van jouw webshop kunt bepalen.

Waarom een doelgroep voor jouw webshop bepalen?

Ik zei het hierboven al even: zonder duidelijke doelgroep voelt niemand zich echt verbonden met jouw shop. Je bent dan één van de velen en dat wil je natuurlijk niet. Daarnaast helpt een duidelijke doelgroep jou ontzettend bij je marketing. Als je precies weet wie jouw doelgroep is, weet je ook waar je ze kunt vinden en op welke manier je ze het beste kunt bereiken. Een duidelijke doelgroep geeft dus richting aan je marketinguitingen en zorgt uiteindelijk voor meer verkopen (ook niet geheel onbelangrijk 😉 ).

Doelgroep bepalen: jouw ideale klant

Veel webshop ondernemers denken al goed na te hebben gedacht over hun doelgroep. Ze richten zich bijvoorbeeld op Nederlandse vrouwen tussen de 25 en 40 jaar, maar dit is nog steeds erg breed. Want zijn die vrouwen uit jouw doelgroep single, moeder of student? Waar zijn ze precies te vinden in hun vrije tijd? Aan welke social media zijn ze helemaal verslaafd? Dit zijn nog maar een paar simpele vragen, maar wel belangrijk om hier antwoord op te hebben. Anders heb je namelijk geen idee hoe je jouw doelgroep kunt bereiken en dat betekent: geen succesvolle webshop.

Een ijkpersoon omschrijven

Stel jezelf dus eens de vraag: hoe ziet mijn ideale klant eruit? Om je te helpen om jouw ideale klant heel concreet te maken, kun je een ijkpersoon omschrijven. Oftwel: neem één specifiek fictief persoon in gedachten en omschrijf deze persoon zo gedetailleerd mogelijk. Geef haar (of hem) ook echt een naam. Om het nog visueler te maken kun je online eventueel zoeken naar een foto van “jouw ideale klant”. We gaan voor het gemak nu even uit van een vrouwelijk ijkpersoon. Zet de antwoorden op de volgende vragen eens op papier:

  • Hoe oud is ze?
  • Waar woont ze?
  • Wat is haar burgerlijke status?
  • Welke opleiding heeft ze gevolgd / volgt ze?
  • Heeft ze een gezin? Zo ja, hoeveel kinderen? Welke leeftijd(en)?
  • Waar werkt ze?
  • Hoeveel uur werkt ze?
  • Wat is haar inkomen?
  • Waar besteedt ze het meeste geld aan?
  • Wat zijn haar hobby’s?
  • Welke sport(en) beoefent ze?
  • Waar is ze in haar vrije tijd vaak te vinden?
  • Wat is haar kledingstijl?
  • Van welk eten houdt ze?
  • Welke series kan ze urenlang bingewatchen?
  • Wat voor soort boeken en welke tijdschriften leest ze?
  • Welke social media kanalen gebruikt ze het meest?

Door deze vragen te beantwoorden komt jouw ideale klant langzaam “tot leven”. Zo’n ijkpersoon helpt je om te focussen. Als je voortaan een nieuwsbrief verstuurt of een nieuwe social media post gaat plaatsen, bedenk dan: past dit bij mijn ideale klant? Zou zij zich hierdoor aangesproken voelen? Zo maak je dus content die altijd aansluit bij de doelgroep die je graag wil bereiken.

Voorbeeld ijkpersoon

Klinkt dit nog een beetje vaag en vind je het lastig om jouw ideale klant concreet te maken? No worries, hieronder vind je een voorbeeld. Dit zou bijvoorbeeld de ijkpersoon kunnen zijn voor De Webshop Club:

Lina is 32 jaar oud en woont samen met haar man en zoontje van 2 jaar in Den Bosch. Ze heeft een eigen webshop in zelfgemaakte draagdoeken en runt deze naast haar parttime baan als administratief medewerkster in loondienst. Dit vindt ze op zich een prima baan, maar ze kan haar creativiteit hier niet in kwijt. Haar droom is dan ook om fulltime aan haar webshop te werken en hiervan goed rond te kunnen komen. Naast de financiële vrijheid geeft haar dit ook meer tijd om met haar zoontje door te brengen. Nu werkt ze voornamelijk in de avonden en in het weekend aan haar webshop. In het weekend maakt ze alle draagdoeken die de afgelopen week zijn besteld (met af en toe hulp van haar moeder) en de marketing doet ze in de avonduren. Al voelt het niet echt als werken, want Lina vindt het heerlijk om creatief bezig te zijn. Haar unieke producten zijn gewild onder haar doelgroep (ook jonge moeders), maar ze bereikt hier nog te weinig mensen mee om er echt van te kunnen leven. 

In haar vrije tijd vindt ze het leuk om inspiratie op te doen in verschillende business boeken, maar ook een avondje leeghoofdig Netflixen (de serie Selling Sunset is favoriet) vindt ze heerlijk. Daarnaast haalt ze natuurlijk veel plezier en geluk uit haar gezin. Een frisse wandeling samen maken op de zondagochtend met daarna een heerlijke warme chocolademelk of chai latte bij haar favoriete koffietentje is dan ook echt haar geluksmoment van de week. 

Naast haar gezin heeft Lina ook een handjevol goede vriendinnen die ze al van jongs af aan kent. Hier kan ze alles mee delen, alleen zijn geen van haar vriendinnen ondernemers. Ze begrijpen haar ambities en struggles met betrekking tot haar eigen webshop dus niet altijd even goed. Daarom heeft Lina behoefte aan een community van gelijkgestemden, zodat ze met andere vrouwelijke webshop ondernemers die haar begrijpen ervaringen en tips kan uitwisselen. Ook vindt ze het tof om andere creatieve, ambitieuze ondernemers aan hun droom te zien werken en draagt ze daar ook graag haar steentje aan bij!

Herken jij jezelf toevallig een beetje in deze ijkpersoon? 😉

Achter de schermen

Let wel op: niemand hoeft verder iets te weten van jouw fictieve ideale klant. Je wil natuurlijk niet dat jouw klanten zich in een bepaald hokje geduwd voelen. Dus houdt Rosie, Aylin of Sofia lekker op de achtergrond.

Door een ijkpersoon in je hoofd te nemen en daar gericht op te brainstormen kom je vaak tot verrassende inzichten! Heb jij de doelgroep voor jouw webshop al duidelijk in kaart gebracht? Laat het even weten in de comments. En deel vooral ook even welke naam jouw ijkpersoon heeft 😉 

Volg De Webshop Club op Instagram @dewebshopclub

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *