6 waardevolle tips voor het schrijven van creatieve productteksten
Door: Laura Luijk
Jouw product is je trots, je kindje en ontzettend belangrijk voor jouw inkomsten. Je hebt mooie productfoto’s, een stralende website en een prachtig logo, maar de teksten die bij de producten staan zijn out-dated, saai, of copy-paste (the worst nightmare voor Google en ook voor je concurrent die je kopieert). Wanneer de teksten weinig prikkelend zijn en niet aanzetten tot actie, dan blijven de aankopen uit. En dat is het laatste wat je wilt… toch?
Investeer je tijd in het schrijven van goede productteksten. Met als resultaat een betere vindbaarheid van je webshop en een hogere conversie van je producten. Je hebt niet de mogelijkheid om je klant face to face te overtuigen, dus een overtuigende en professionele producttekst is een must. Een sterke producttekst is het laatste duwtje dat de koper aanzet tot actie. Met één klik op de knop is de bezoeker of weg van je website of koopt juist het product. Ga je er al van zweten? We got you, want met deze 6 tips schrijf jij in no-time een knaller van een productpagina waarmee je de aandacht van je webshopbezoeker vasthoudt.

Tip 1: Kies de juiste overtuigende woorden
Je hebt een webshopbezoeker, yes! Zo snel als de bezoeker op je webshop komt, kan die ook weer weg zijn. Een pakkende producttekst zorgt er voor dat de bezoeker blijft hangen en gemotiveerd wordt om jouw product(en) te kopen. De eerste indruk is dus van groot belang, want je hebt maar één kans om de bezoeker te overtuigen. Welke doelgroep heb je voor je? Sluit je woorden daar zorgvuldig op aan en spreek hun taal. Gebruik positieve woorden en benoem de voordelen in bijvoeglijk naamwoorden en in werkwoorden. Schrijf de teksten actief en vermijdt overbodige hulpwerkwoorden als worden, zijn, kunnen, zullen en hebben. Het inzetten van krachtige woorden overtuigt de nog aarzelende bezoeker. Ook is het waardevol voor de bezoeker om te weten wat de ervaringen van anderen zijn. Vergeet deze niet te vermelden!
Tip 2: Wees zo specifiek mogelijk
Jij als de webshopeigenaar en verkoper van je producten bent de expert. Tot in het kleinste detail ken je jouw eigen producten. Als het goed is ben je ook laaiend enthousiast over je producten! Jouw kennis en enthousiasme moet voelbaar zijn in je verkoopteksten. Beantwoord vragen als: Wat zijn de eigenschappen van het product? Wat zijn de voordelen van het product? Kruip in de huid van de potentiële koper en geef de informatie die ze zoeken.
Tip 3: Speel in op emoties door storytelling
Storytelling is een waardevolle tool voor sterke teksten. Deze techniek kan je op verschillende manieren inzetten voor de verkoop van je product. Neem de webshopbezoeker bijvoorbeeld mee in het verhaal hoe het product tot stand is gekomen. Of vertel hoe het product geproduceerd of gemaakt wordt. Dit kun je nog versterken door het toevoegen van beeldmateriaal. Breng het product tot leven door in te spelen op de emotie van jouw klant. Een stukje storytelling is ook de uitgelezen kans om de koper jouw persoonlijkheid te laten zien. Authentieke en persoonlijke verhalen zorgen voor verbinding met jouw ideale klant.

Tip 4: Benoem de USP’s
De unique selling points zijn er om te overtuigen. Wat heeft je klant aan dit product? Waarom zou het leven verbeteren als ze dit product kopen? Geef ze alvast een voorproefje van hoe het leven eruitziet nadat ze het product kopen. Vergeet ook zeker niet de voordelen van je webshop te vermelden zoals gratis verzending, gratis retour, 1+1 gratis, korting op de volgende bestelling of een andere leuke actie die je hebt.
Tip 5: Maak de tekst scanbaar
Niks zo vervelend als het ploeteren door een lap met tekst tot je bij de kern van het verhaal komt. Niemand zit daar op te wachten en zeker niet jouw klant die op zoek is naar het gewenste product. Geef de tekst een uitnodigend uiterlijk door tussenkopjes te plaatsen. Met H1, H2 en H3 koppen maak je de pagina makkelijker scanbaar. Ook bulletpoints zijn handig, daarmee noem je de voordelen van je product overzichtelijk op.
Tip 6: Reviews
Een duidelijk en professioneel verhaal, sterke USP’s, je bent al een heel eind met je producttekst. Toch blijft de koper vaak skeptisch totdat ze positieve reviews lezen over het product. Zeker als het gaat om een prijzige aankoop. Met reviews geef je de bezoeker informatie en meer vertrouwen voordat ze de aankoop daadwerkelijk aangaan. Nog geen reviews? Zorg ervoor dat je vandaag nog begint met ze te verzamelen!

Met deze 6 tips ben je een heel eind op weg naar converterende en creatieve productteksten! Nadat de productteksten zijn geplaatst is het belangrijk om regelmatig het succes te meten van de teksten. Dit doe je door de statistieken van je webshop in de gaten te houden. Het schrijven van goede teksten is een trial en error proces, maar vergeet vooral niet fun te hebben tijdens dit proces 😉
Meer waardevolle tips? Dit blogartikel is geschreven door Laura Luijk, eigenaresse van Woorden van Geluk. Als backpackende creatieve copywriter schrijft ze teksten voor ambitieuze ondernemers, vanonder een palmboom óf gewoon vanuit een saaie co-working space in een ander land. Volg Laura op Instagram: @woordenvangeluk. Neem ook eens een kijkje op haar website: woordenvangeluk.nl.
Fotografie: Vera Bouwhuis van Studio Ve Photography