10 tips voor het optimaal inzetten van je productfoto’s

Door: Vera IJzelenberg

Als mode- & productfotograaf help ik diverse webshops en winkeliers aan sprekende foto’s van hun producten en collecties. Maar wat ik helaas vaak zie gebeuren is dat klanten helemaal niet de mogelijkheden zien van wat ze met die prachtige productfoto’s allemaal kunnen bereiken. Daarom vind je in deze blog 10 tips over hoe jij je productfoto’s optimaal kan inzetten voor meer conversie.

Waarom zijn goede productfoto’s belangrijk?

Veel webshops beginnen met packshot-productfoto’s (foto’s van het product met een egale witte achtergrond) om het product zo goed en duidelijk mogelijk te presenteren. Niet alleen zorgen packshots voor een professionele en betrouwbare uitstraling, ze helpen ook klanten een goed beeld te krijgen van het product, waardoor de kans op retourzendingen wordt verminderd. Win-win situatie dus!

Daarnaast kan je ook lifestyle-productfoto’s van je producten maken. Dat zijn foto’s van je producten in een sfeervolle omgeving. Je zorgt ervoor dat producten zo aantrekkelijk mogelijk op de foto komen door aan je klant te laten zien hoe het product in een sfeervolle ruimte staat (en natuurlijk hoe je het kunt stylen in geval van accessoires zoals tassen, sieraden, kleding etc). Je inspireert je klant dus met een levensstijl. 

Productfoto’s voor in je webshop

Bij het opvullen van je webshop zul je gelijk denken aan packshot-foto’s voor op je shoppagina. Het laat op een simpele en duidelijke manier zien wat je verkoopt. Maar er zijn nog veel meer plekken op je webshop waar je foto’s kan inzetten, denk maar eens aan: banners op je homepage en productpagina’s, maar ook in pop-ups of je bedankpagina.

Social media

Mooie sfeervolle productfoto’s zijn natuurlijk ook tof om te delen op je social media. Het leuke hieraan is dat je niet alleen je klant inspireert, maar het is ook een mooie kans om te testen hoe het product ontvangen wordt, klanten kunnen er immers direct op reageren.

Visuele catalogus van je producten

Maak een visuele catalogus van je producten, zodat klanten een compleet overzicht hebben van alles wat je te bieden hebt. Of misschien maak je wel een maandelijkse catalogus met leuke aanbiedingen. Het medium klinkt misschien een beetje ouderwets, maar het wordt nog steeds veel gebruikt! Denk maar aan de folders van tuincentra en de woningbranche! Je kan er uiteraard je eigen hippe draai aan geven. Dit kan je via drukwerk doen, maar ook op je webshop waar klanten gratis een pdf-document kunnen downloaden.

Nieuwsbrieven en e-mailmarketingcampagnes

Het toevoegen van productfoto’s aan je nieuwsbrieven of e-mailmarketingcampagnes kan een zeer effectieve manier zijn om de verkoop te stimuleren. Goede productfoto’s helpen je merk en stijl consistent te presenteren, wat de herkenbaarheid van je merk kan vergroten en de band met je klanten kan versterken. Zorg er wel voor dat de afbeeldingen van hoge kwaliteit zijn en dat de foto’s relevant zijn voor de inhoud van de e-mail. Dit zal ervoor zorgen dat de ontvanger meer geïnteresseerd is in het product en het verhoogt de kans op conversie.

In blogposts op je eigen website

Naast het gebruik van productfoto’s op je productpagina’s en in je marketingcampagnes, kunnen productfoto’s ook worden gebruikt in blogposts op je webshop. Blogposts bieden een geweldige mogelijkheid om klanten te informeren en inspireren over je producten, maar ook over de branche waarin je zit. Daarnaast kun je door interessante en informatieve blogposts te schrijven en productfoto’s te gebruiken om je verhaal te ondersteunen, meer bezoekers trekken naar je website.

Up-sell en cross-sell

En heb je ook al eens gedacht dat je de foto’s van je producten kan gebruiken om vergelijkbare of complementaire producten aan te prijzen en te cross-sellen? Dit zal zorgen voor een grotere kans op een verkoop van meerdere producten in één keer.

Offline marketing

In deze digitale wereld wordt er minder aan gedacht, maar offline marketing is ook nog steeds een effectieve manier om je klant in contact te laten komen met je product. Denk aan flyers, posters, brochures etc. Offline marketing kan vooral interessant zijn voor lokale webshops die zich willen richten op de directe omgeving van hun winkel. Of maak een toffe flyer (met kortingscode bijvoorbeeld) en doe die bij elke bestelling. Zo heeft je klant meteen iets tastbaars van jou thuis liggen. Nog een leuk idee: maak een mooie postcard of sticker met (een van) jouw foto’s en stuur ze mee bij je bestellingen.

Op beurzen en evenementen

Als je deelneemt aan beurzen of evenementen, kun je de foto’s gebruiken om je producten op een aantrekkelijke manier te presenteren en bezoekers een idee te geven hoe een product in een omgeving gebruikt wordt. Dit kan vooral fijn zijn als je producten verkoopt die een bepaalde context of toepassing vereisen, zoals bijvoorbeeld woonaccessoires en sieraden.

Advertenties

Gebruik de productfoto’s ook eens voor je Google en/of socialmedia-advertenties. Het toevoegen van een afbeelding aan je advertenties kan de klikfrequentie (CTR) aanzienlijk verhogen en ervoor zorgen dat je advertenties meer opvallen tussen de andere advertenties in de feed. 

Ook kun je de productfoto’s gebruiken voor affiliatie banners op websites van partners, waarbij je een commissie betaalt voor elke verkoop die via die banner wordt gegenereerd. Het is belangrijk om aandacht te besteden aan het formaat van de foto’s, vaak hebben verschillende platforms verschillende afmetingen nodig, dus zorg ervoor dat je de foto’s op de juiste manier schaalt voordat je ze uploadt. Hier kan de fotograaf je ook bij helpen.

Gebruik de foto’s voor PR en persberichten

Als je bijvoorbeeld een lancering van een nieuw product hebt, kun je de productfoto’s gebruiken in persberichten om aandacht te vragen voor je nieuwe aanbod. Of deel je product met journalisten en bloggers en vraag ze een review of artikel over het product te schrijven. Vaak vragen zij dan ook om duidelijke of sfeervolle foto’s die ze kunnen gebruiken in hun blog of artikel. Vergeet niet om de juiste credits van de fotograaf te geven wanneer je de foto’s deelt in persberichten of op andere platforms.

Tot slot

Het kan soms als een flinke investering voelen om het maken van productfoto’s uit te besteden, maar zoals je hierboven leest kan het je ook heel veel opleveren. Daarom adviseer ik om altijd diverse foto’s te laten maken van je producten; zowel in portret (staand) als landscape (liggend) formaat, maar ook close-up, total shot en banner foto’s. Zo investeer je niet alleen in productfoto’s voor je webshop, maar het betekent dat je ook gelijk op heel veel andere plekken goede foto’s hebt.

Benieuwd wat ik voor jou kan doen als productfotograaf? Ik denk graag met je via een vrijblijvend adviesgesprek of download mijn gratis e-guide.

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *